Historik

Grymön-Ringen är en förening för alla boende på Grymön.
Grymön ligger vackert utmed Bråviken på Händelös nordvästra sida och är uppdelad i tre områden Grymön, Granudden och Framnäs.
Grymön-Ringen har ett hundratal medlemmar boende inom området som föreningen arrenderar av Norrköpings kommun

Föreningen bildades 1954 och firade 50 års jubileum år 2004

I tidigt skede i början på 1900 talet långt innan föreningen bildades var Grymön en populär plats för Norrköpingsbor som tog med sig familjen  efter avslutad arbetsdag på lördagen och packade sina roddbåtar för att tälta på en lämplig plats på grymön där tältning var tillåten.

Efter börjad rodd passerades först Röda stugan på höger sida sedan Tegelbruket, där det var servering på den tiden samt om man inte var ägare till roddbåt gick att köpa en rodd över Motala ström av en kvinna som endast tog 5 öre för en överrodd. ( Det var där Händelöbron är i dag ). Tältlivet blev även efterhand utbytt mot masonitstugor på ca. 6 kvm och för dem som ej hade rodd eller motorbåt fanns möjligheten att fara med Skeppare Herbert Sedin som ägde två koleldade fartyg ” FRAM” och ” FRAMÅT ” med tilläggsplats vid hamnbrons norra sida. Fartygen tog med passagerare till  Tegelbruket – Ramhäll – Grymön – Brädudden – Stridsudden och Framnäs, senare år även turer till Esterön.B00718

Skeppare Sedin drev på den tiden en servering på Grymön samt dansbana under tak och även anordnat av pråmvirke en bra badplats med hopptorn vid det s.k. ”Råttberget” senare även snickrade till över en pråm ett gångbord för motorbåtar att förankra vid, även för roddbåtar som kom över från Loddby när det var Grymöndans. Sista ägarna till serveringen var S.S.U. Viljan som vid tillfällen även anordnade danskvällar. All servering upphörde när ”Viljan” lade ned sin verksamhet på Grymön och dansbanan revs efter att taket rasat in. Grymön-Ringen styrelse köpte en monteringsbar dansbana från Finspång vilken vi fortfarande har stor glädje av vid idrottsplatsen.

I dag ser Grymön annorlunda ut från den tiden mest beroende på framlidne Rune Ohlsson som under sina 44 år som Ordförande i Grymön-Ringen arbetade aktivt under den tiden då kommunen ville köpa in stugor och bränna dem. Under Runes tid ändrades attityden från kommunen så pass att ett antal nya tomter utökades och föreningen växte i antal samt att stugorna ökade i kvm. från masonitstugor på 6 kvm. till trähus på 30 kvm.

sm-bilder-031

Och att vi idag under sommaren anordnar olika aktiviteter så som tipspromenader på söndagar, torsdagsträffar, varpa, midsommarfirande och danskväll på vår dansbana.

Visa delar ur historiken är hämtad ur Rune Ohlssons jubileumsbok Grymön-Ringen 30 år som även går att läsa i sin helhet i Norrköpingsrummet på Norrköpings biblotek……

Grymön-Ringen bildades tisdagen den 5 oktober 1954, det första sammanträffandet var på konsumrestaurangen. Denna träff kom till, berodde helt enkelt på att i dagspressen stod en annons till alla som var intresserade för bildandet av en koloniförening på Grymön, initiativtagarna hette Axel Larsson och Berndt Åberg. Det var en god anslutning till denna träff, där det efter många diskussioner om olika spörsmål om en förenings tillblivelse och uppgifter.

19 medlemmar anslöts sig till den nyblivna föreningen och en interimsstyrelse tillsattes som bestod utav:
Axel Larsson, Berndt Åberg, Rune Ohlsson, Ivan Eriksson, Åke Karlsson samt John Andersson.
Interimsstyrelsens uppgift var att få fram förslag till stadgar samt ett förslag till föreningsnamn.

Axel Larsson, vilken satt som ordf. i interimsstyrelsen föreslog namnet ”småstugefolket” medan Rune Ohlsson föreslog namnet ”Grymön-Ringen”, vilket även senare godkändes på mötet den 11 nov 1954, då även stadgarna godkändes.

Föreningen första styrelse valdes på årsmötet 30 jan 1955.
Ordf.  Ivan Eriksson
Vice Ordf. Rune Ohlsson